MADEN MÜHENDİSLİĞİ BÖLÜMÜ
2025 YAZ STAJI DUYURUSU-1
Maden Mühendisliği Bölümü öğrencileri, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi Meslek Stajları Yönergesi uyarınca, öğrenimleri sırasında en az 40 gün (en fazla 60 gün) zorunlu staj yapmakla yükümlüdür. Öğrencilerimiz stajlarını ikinci sınıftan başlamak üzere, öğrenimlerini tamamlayıncaya kadar, devlet kurumlarında veya özel şirketlerde yapabilirler. 2025 yılı yaz döneminde
staj yapacak olan öğrencilerimizin aşağıda maddeler halinde belirtilen işlemleri yerine getirmeleri ve belirtilen konulara uymaları duyurulur.
- Zorunlu 40 iş günü mesleki staj iki bölüm halinde yapılır. Birinci stajını yapacak öğrencilerimiz, Bölüm eğitim-öğretim programındaki 1. ve 2. sınıf zorunlu meslek derslerini almış olmalıdır. Öğrenci, birinci stajını (en az 20 iş günü) maden işletme alanında yapar. Birinci stajını tamamlayan öğrenci, ikinci stajını (en az 20 iş günü) cevher hazırlama alanında yapar.
- Öğrencilerimiz, staj yapmak istedikleri kurumlara bireysel başvuru yaparlar.
- Öğrenci, Sosyal Güvenlik Kurumundan (SGK) sağlık yardımı alıp almadığını belirten belgeyi bölüm web sayfasında dokümanlar klasöründe bulunan “Sağlık Yardımı Dilekçe”sini Muğla Sosyal Güvenlik Kurumu Müdürlüğü’nden onaylatır/alır. http://maden.mu.edu.tr/tr/dokuman
- Öğrenci, bölüm web sayfasında dokümanlar klasöründe bulunan “Staj Firma Onay Formu”nu eksiksiz doldurup staj yapmak istediği kurum/kuruluşa elden veya posta/kargo ile göndererek onaylatır. Onaylı bu belge ile birlikte, Muğla Sosyal Güvenlik Kurumu Müdürlüğü’nden alacağı SGK belgesini Bölüm Sekreterliği’ne verir. Belgelerin Bölüm Staj Komisyonu’nunca yeterli ve uygun görülmesi sonrası, öğrenci staj defterini Bölüm Sekreterliği’nden alır.
- Öğrenci, stajına bütünleme sınavlarının bitiminden sonra (4 Temmuz 2025) başlayabilir. Staj çalışmalarının Güz Dönemi ders kayıtlarının başlayacağı tarihten önce bitirilmesi gerekir.
- Yaz Okulu’nda ders alacak öğrenciler bu süre içerisinde yaz stajı yapamaz.
- Staj yapan öğrenci, staj defterini doldurup staj yaptığı kurum/kuruluş yetkilisine onaylattıktan sonra staj raporu ile birlikte Bölüm Sekreterliği’ne verir. Staj raporu, Bölüm web sitesi “Eğitim-Öğretim” sekmesindeki Yaz Stajı Raporu Yazım Rehberi’ne göre hazırlanır.
- Yaz stajını tamamlayan öğrenciler için takip eden güz dönemi içerisinde bölüm web sayfasında güncel staj takvimi duyurusu yapılır.
- Staj defteri ve raporu başarılı bulunan öğrenciler staj sunumu yapacaklardır. Sunumu başarılı bulunan öğrencilerin stajı kabul olacaktır.
Öğrencilerimizin yukarıda belirtilen tüm işlemleri 2025 Bahar yy ders dönemi sonuna kadar (30 Mayıs 2025) tamamlamaları, staj yapacakları kurumları kesinleştirmeleri ve belgelerini Staj Komisyonu Başkanlığına Öğr. Gör. Elif AKGÜL veya bölüm sekreteri Ali İRİ’ye teslim etmeleri ve belgelerin takibini yapmaları duyurulur.
Staj Komisyonu
DEPARTMENT OF MINING ENGINEERING
2025 SUMMER PRACTICE NOTICE-1
Mining Engineering Department students are obliged to do a compulsory internship for at least 40 days (maximum 60 days) during their education by Muğla Sıtkı Koçman University Vocational Internship Directive. Students can do their internships in government institutions or private companies, starting from the second year, until they complete their education. The students who will do their internship in the summer term of 2025 must fulfill the procedures stated below and comply with the specified following subjects:
- A mandatory 40 working-day internship is completed/done in two parts. The students who will do their first internship must have taken the 1st and 2nd year compulsory vocational/occupational courses in the Department's education program. The student does his first internship (at least 20 working days) in the mining field. Students who complete their first internship do their second internship (at least 20 working days) in the field of mineral processing.
- The students make individual applications to the institutions they want to do internships.
- The student approves/receives the document stating whether he/she has received health assistance from the Social Security Institution (SGK) and the "Health Assistance Petition" found in the documents folder on the department web page, from the Muğla Social Security Institution Directorate. http://maden.mu.edu.tr/tr/dokuman
- The student fills in the "Internship Firm Approval Form" in the document’s folder on the department web page and gets the endorsement of the institution/company and submits it to the Department Secretariat together with the SSI document obtained from the Muğla Social Security Institution Directorate. After the documents are deemed sufficient and appropriate by the Department Internship Committee, the student receives the internship book from the Department Secretariat
- The student can start internship after the completion of the make-up exams (July 04, 2025). Internship period must officially be completed before the Fall Semester course registrations start.
- Students who will take courses in Summer School cannot do summer internships during this period.
- After the internship, the student fills in the internship book and has it approved by the authorized person of the institution/organization where he/she did the internship, he/she submits it to the Department Secretariat with the internship report. The internship report is prepared according to the “Summer Internship Report Guide” in the "Education-Training" tab of the Department website.
- The current internship calendar is announced on the department website in the following fall semester for students who have completed their summer internship.
- Students whose internship notebook and report are found successful will make an internship presentation. The internship of the students whose presentation is successful will be accepted.
The students are to complete all the above-mentioned procedures by the end of the 2025 Spring semester (no later than May 30, 2025), finalize where they will do their internship, and submit their documents to the Internship Commission Rep. Öğr. Gör. Elif AKGÜL or the department secretary, Ali İRİ, and follow up on the documents.
Internship Commission